Der er selvfølgelig ikke tale om det samme galleri i den sammenhæng, som vi beskriver i vores overskrift, da der selvfølgelig er tale om gallerier af mange forskellige slags verden over, men det er sådan set også sket i Danmark.

Så hvis man ser på noget kunst i Midtjylland, så kan det måske være på sin plads at spørge medarbejderne, om der kunne være nogle finurlige historier om exceptionelle tyverier, som man måske ikke har hørt om, eller som der ikke har været så meget bevågenhed omkring tidligere.

Måske vil de så ikke udtale sig så meget om det, hvis det stadig ligger dem nært, eller hvis det er sket for nyligt, da det kan eksponere brister med sikkerheden hos dem, men ellers oplever man ofte, at den slags fortællinger er med til at fortælle om et museums eller galleris historie.

Tag for eksempel sådan et kendt eksempel som Mona Lisa. 

De fleste ser hendes maleri som noget, der er virkelig godt bevogtet og ikke noget, som man bare lige napper, og sådan ligger landet da også nu om dage.

Men man skal faktisk ikke så relativt mange år retur, før man faktisk bare kunne vade ind og snuppe det, hvor man kunne stikke af med det – og det skete da også.

Heldigvis kom det famøse maleri retur, og man gjorde meget for at øge sikkerheden på stedet.

Selv i Danmark har vi, som nævnt, eksempler på vilde tyverier fra gallerier, der kunne have været undgået, hvis man havde været mere årvågen.

Nogle tyve er endda rendt fra et galleri med nogle mere dyre malerier, end de selv troede, de havde fået fat i, hvorfor de kunne være svære for dem at sælge.

Mange af disse tyverier er dog blevet opklaret, og kunsten med videre er da også kommet tilbage, men noget er nok for altid forsvundet.